Międzynarodowy dzień książki dla dzieci – podsumowanie

Niedawno świętowaliśmy „Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci” (02.04.2020r.). Z tej okazji poprosiłam Was, waszych rodziców i nauczycieli naszej szkoły o odpowiedź na pytanie Jaka jest Twoja ulubiona książka dzieciństwa? W projekcie wzięło udział 98 chętnych osób, w tym 41 uczniów, 34 rodziców oraz 23 nauczycieli.

Książkami, które są bliskie naszym uczniom, okazały się:

„Ania z Zielonego Wzgórza”, seria „Dziennik cwaniaczka”, seria „Harry Potter” – po 4 głosy

„Dzieci z Bullerbyn” – 3 głosy,

„Mały książę”, seria „Opowieści z Narni”, seria „Percy Jackson i bogowie olimpijscy”, „Mikołajek” – po 2 głosy,

„Porwanie Baltazara Gąbki”, „Pirat Rabarbar”, seria „Zwiadowcy”,  seria „Wojownicy”, Był sobie pies”, „Paweł i Gaweł”, „Pięciopsiaczki”, „Akademia pana Kleksa”, „Alicja w krainie Czarów”, „Karolcia”, „Pod szczęśliwą kocią gwiazdą”, „Dziewczynka z Szóstego Księżyca”, „Zezia i wszystkie problemy świata”, „Jestem normalsem”, „Przyjaciel z szafy”, „Roztrzepana sprzątaczka”, „Star Wars. Przebudzenie mocy”, „Minecraft” – po 1 głosie

Książkami z dziecięcych lat, które zapadły głęboko w pamięci naszych rodziców, znalazły się:

„Ania z Zielonego Wzgórza” – 10 głosów

„Dzieci z Bullerbyn” – 6 głosów

„Ten obcy”, „Mały Książę” – po 2 głosy

„Trylogia” Henryka Sienkiewicz, „Zapałka na zakręcie”, „Mikołajek”, „Anielka”, „Akademia pana Kleksa”, „Baśnie” Andersena, „O psie, który jeździł koleją”, „Porwanie Baltazara Gąbki”, „Nie płacz koziołku”, „Kubuś Puchatek”, „W pustyni i w puszczy”, „Pchła Szachrajka”, „Plastusiowy pamiętnik”, „Winetou” – po 1 głosie

Książkami, które upodobali sobie nasi nauczyciele są:

„Ania z Zielonego Wzgórza” – 4 głosy

„Tajemniczy ogród”, „Akademia pana Kleksa”, „Dzieci z Bullerbyn”, „W pustyni i w puszczy”, „Mały Książę” – po 2 głosy

„Krucjata w dżinsach”, „O psie, który jeździł koleją”, „Ten obcy”, „Winetou”, „Wakacje z duchami”, „Do przerwy 0:1”, „Chłopcy z Placu Broni”, „Lessie wróć!”, „Przez różową szybkę” – po 1 głosie

 

Analizują powyższe informacje można wyciągnąć kilka wniosków:

  1. Istnieje nić porozumienia międzypokoleniowego. Po niektóre książki z dzieciństwa rodziców i nauczycieli sięgają teraz nasi uczniowie.
  2. Wartości zawarte w książkach są nieprzemijające, dlatego stają się ukochaną lekturą z dzieciństwa kilku pokoleń czytelników
  3. Uczniowie wolą czytać książki o tematyce fantasy.
  4. Rodzice i nauczyciele rozczytywali się w książkach obyczajowo-przygodowych.

NASZ RANKING

Na podstawie nadesłanych odpowiedzi powstał ranking ulubionych książek naszej społeczności szkolnej. Pod uwagę były brane tylko te tytuły książek, które pojawiły się we wszystkich grupach.

   1 miejsce

„Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery (18 głosów)

Powieść o nieprzemijających wartościach, która opowiada losy Ani Shirley, osieroconej dziewczynki wychowanej w Avonlea przez rodzeństwo Marylę i Mateusza Cuthbertów. Dla wielu książka może okazać się drogowskazem pokonywania kompleksów, nauką szacunku i właściwych zasad moralnych, ale przede wszystkim synonimem przygody.

 

 

2 miejsce

„Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren (11 głosów)

 

Książka, która podbiła cały świat, opisuje życie sześciorga dzieci z małej szwedzkiej wioski, w której każdy dzień, z pozoru zwyczajny, staje się świetną przygodą. Ukazuje dzieciństwo jako czas szczęścia, beztroski i bezmiaru czasu spędzanego na zabawie i ulubionych aktywnościach…

 

3 miejsce

„Mały książę” Antoine de Saint Exupery (6 głosów)

 Książką opowiadającą o dorastaniu do wiernej miłości, do prawdziwej przyjaźni i odpowiedzialności za drugiego człowieka. Stawia pytania o hierarchię wartości czy sens więzi między ludźmi. Piękna, ponadczasowa opowieść, w której dorośli przedstawieni są oczami dziecka, uczy nas, abyśmy zwracali większą uwagę co się dzieje wokół nas.

4 miejsce

„Akademia pana Kleksa”  Jan Brzechwa (4 głosy)

 

Urzekająca opowieść o dorastaniu, pokonywaniu słabości, sile współdziałania i mocy fantazji. Bohaterem książki jest zwykły chłopiec, który dzięki nauce w Akademii odkrywa w sobie talenty i umiejętności, o które się nie podejrzewał. Adaś wraz z kolegami przeżywa fantastyczne przygody! Pan Kleks natomiast przede wszystkim uczy swoich podopiecznych samodzielnego myślenia  i to doskonale mu wychodzi.

Po powrocie do szkoły zapraszam do biblioteki i wypożyczenia książek,

które są ważne dla innych.

Może okaże się, że staną się istotne również dla Ciebie!

Agnieszka Michałowska